آخرین اخبار
کد مطلب: 124848
پيامدهاي خسارت‌آفرين مناظره غير زنده
تاریخ انتشار : 1396/02/02 15:52:16
نمایش : 3281
اگر قرار است مناظره‌ها به همان صورت که ضبط شده‌اند و بدون دستکاري و حذف و سانسور پخش شود، چه نيازي به اين فاصله‌اندازي هست و چرا بايد ميان ضبط و پخش فاصله باشد؟!
به گزارش خبرنگار سلام لردگان  حسين شريعتمدري در يادداشت روز کيهان به موضوع عدم پخش زنده مناظرات انتخاباتي پرداخت که در ادامه مي خوانيد:


امسال کميسيون بررسي تبليغ انتخابات رياست‌جمهوري، برخلاف دوره‌هاي قبلي اعلام کرده است که مناظره نامزدها به صورت «زنده» از صدا و سيما پخش نخواهد شد، بلکه ابتدا ضبط تلويزيوني و راديويي مي‌شود و سپس نسخه ضبط شده مناظره‌ها به صورت «غيرزنده» و «از قبل ضبط شده» روي آنتن مي‌رود!  بديهي است که اعضاي کميسيون براي اين تصميم خود که «عجيب»! و «سؤال‌برانگيز»!  به نظر مي‌رسد، دلايل و توجيه خاص خويش را داشته باشند ولي ضمن آن که تاکنون دليل قابل قبولي براي اين تصميم غيرمنتظره و عجيب ارائه نکرده‌اند، وزارت کشور با صدور اطلاعيه‌اي که سمت و سوي تهديد رسانه‌ها و منتقدان را دارد، تمامي مخالفان اين تصميم را بي‌آن که فضا و فرصتي براي شنيدن نظر آنها فراهم آورد، دعوت به سکوت کرده است! 

اطلاعيه وزارت کشور با رنگ و بوي تهديد رسانه‌ها و دعوت منتقدان به سکوت نه‌فقط پاسخ سؤال منطقي و قانوني مردم نيست بلکه بر دامنه ترديدها نيز افزوده است و اين پرسش بعدي را پيش کشيده است که آقايان از پخش زنده مناظره‌ها چه نگراني و يا ـ خداي نخواسته - وحشتي دارند که از يکسو حاضر به ارائه کمترين توضيحي درباره اين تصميم خود نيستند و از سوي ديگر همگان را دعوت به سکوت و يا تهديد به پيگرد و بازخواست مي‌کنند؟!


 انتظار از کميسيون مربوطه و تصميم‌گيرنده اين بوده و هست که با صراحت و به‌گونه‌اي شفاف براي مردم توضيح بدهد که در فاصله ميان ضبط تلويزيوني مناظره‌ها و پخش نسخه ضبط شده آن چه سود و فايده‌اي براي مردم - و نه براي يک جريان سياسي خاص- ديده است که از بيان و توضيح آن براي افکار عمومي خودداري مي‌کند؟!


 و اما درباره پي‌آمدهاي خسارت‌آفرين فاصله‌اندازي ميان ضبط و پخش مناظره‌ها -پخش غيرزنده - گفتني‌هايي  هست که در اين وجيزه به چند نمونه از آن اشاره مي‌کنيم؛


1- اگر قرار است مناظره‌ها به همان صورت که ضبط شده‌اند و بدون دستکاري و حذف و سانسور پخش شود، چه نيازي به اين فاصله‌اندازي هست و چرا بايد ميان ضبط و پخش فاصله باشد؟!


 2- با توجه به بند فوق، ترديدي باقي نمي‌ماند که مقصود از فاصله‌اندازي  ميان ضبط و پخش مناظره نامزدها، حذف و سانسور بخش‌هايي از اظهارنظر کانديداها در طول مناظره است که بايد پرسيد اولا؛ کميسيون مربوطه چه نوع اظهارنظري را ناپسند و پخش آن را به مصلحت نمي‌داند؟!  و ثانيا؛ آيا کميسيون نظارت که تصميم به پخش غيرزنده مناظره‌ها گرفته است، از صلاحيت لازم براي سانسور و حذف برخي از اظهارات مطرح شده از سوي نامزدها را دارد؟! و ثالثا؛ چه کسي و کدام مرجع قانوني اين صلاحيت يعني صلاحيت تشخيص آنچه مصلحت است و آنچه مصلحت نيست را به کميسيون داده است؟!


3- وقتي قرار است بخش‌ها و قسمت‌هايي از اظهارنظر کانديداها در مناظره‌هاي تلويزيوني حذف و سانسور شود، چگونه مي‌توان به آنچه که در نسخه ضبط شده و غيرزنده پخش مي‌شود، اعتماد کرد؟ و آن را نظر و ديدگاه نامزدها دانست؟ مثلا اگر يکي از نامزدها اسناد و دلايل روشني که از ناکارآمدي فلان نامزد ديگر و ناتواني او در اداره کشور ارائه کند و درباره کارنامه خالي از دستاورد وي براي مردم توضيح بدهد و اين بخش از اظهارات و اسناد ارائه شده از جانب نامزد منتقد حذف و سانسور شود، آيا به آگاهي مردم که اصلي‌ترين زمينه‌ساز انتخاب يک کانديداي رياست‌جمهوري هستند، خيانت نشده است؟! و آيا کساني که شعار «دانستن حق مردم است»!  را فرياد مي‌کردند و بر ضرورت شفافيت تاکيد پي‌در‌پي مي‌ورزيدند، از اين طريق به شعور مردم خيانت نکرده و مصالح حزبي و گروهي خود را به مصالح مردم و مصلحت نظام ترجيح نداده‌اند؟!


4- تعجب‌آورترين - بخوانيد خنده‌دارترين- توجيهي که براي پخش غيرزنده مناظره‌ها ارائه شده، نظر برخي از دولتمردان است که گفته‌اند؛ پخش زنده مي‌تواند براي نظام، پي‌آمدهاي امنيتي داشته باشد! و توضيح نداده و نمي‌دهند که کدام پي‌آمد امنيتي مورد نظر ايشان است؟ چرا که؛


الف: جمهوري اسلامي ايران به لطف خداي سبحان و همت و حمايت مؤمنانه  و فداکارانه مردم، هيچ نقطه ضعفي ندارد که مطرح شدن آن براي نظام تبعات امنيتي داشته باشد و اگر ناهنجاري‌ها و پلشتي‌هايي ديده مي‌شود - که ديده مي‌شود - ناشي از عملکرد سوء و نارکارآمدي برخي از مسئولان است که از قضا طرح اين پلشتي‌ها و رديابي و علت‌يابي آنها در مناظره‌ها نه فقط دنباله امنيتي ندارد، بلکه مي‌تواند به تصحيح و اصلاح‌ ناهنجاري‌ها و پيشگيري‌ از سپردن امور به دست ناکارآمدها منجر شود. مثلا چنانچه در مناظره‌ها پاي مفاسد اقتصادي به ميان کشيده شود و از حقوق‌هاي نجومي، بدهکاران کلان بانکي، تورم سرسام‌آور، تنگي معيشت مردم، بيکاري، تعطيلي پي‌درپي مراکز توليد، نقدينگي خسارت‌آفرين که از موانع توليد است، قاچاق کالا و واردات بي‌رويه که ورشکستگي توليدکنندگان داخلي را به دنبال داشته است و ... سخن به ميان آيد، نه فقط هيچ مشکل امنيتي در پي نخواهد داشت بلکه به شناخت مردم از عاملان مستقيم و غيرمستقيم اين ناهنجاري‌ها نيز کمک مي‌کند و نتيجه طبيعي اين شناخت، آگاهي بيشتر آنان در انتخاب نامزد اصلح و مؤمن و کارآمد خواهد بود.


ضمن آن که اين اخبار با شرح و تفصيل و بسياري از جزئيات در رسانه‌ها مطرح شده و بازگو کردن آن در مناظره‌ها نکته ناگفته جديدي در پي ندارد.


ب: ممکن است گفته شود که بعيد نيست برخي از نامزدها در جريان مناظره به اخبار و اطلاعات سرّي نظام، مثلا اطلاعات نظامي و يا برنامه‌هاي محرمانه امنيتي اشاره کنند!  که بايد گفت؛


اولا؛ اين احتمال، اهانت آشکار و اتهامي ناروا به نامزدهاي رياست‌جمهوري است، چرا که صلاحيت هر 6 نامزد رياست‌جمهوري از سوي شوراي نگهبان تائيد شده است، بنابراين چگونه ممکن است شوراي نگهبان نامزدي را تائيد کرده باشد که از ابتدايي‌ترين صلاحيت لازم براي رياست‌جمهوري بي‌بهره باشد! و بديهي‌ترين مصالح نظام و مردم را تشخيص ندهد؟! ‌آيا اين نظريه علاوه بر اهانت به نامزدها اهانت به شوراي نگهبان نيز نمي‌باشد؟!


ثانيا؛ آيا، اين اقدام ناپسند و ضدانقلابي در دوره‌هاي قبل نيز اتفاق افتاده است که کميسيون نظارت بر انتخابات تصميم به پيشگيري از آن در انتخابات پيش روي گرفته باشد؟!


5- جان‌مايه ادعاي فوق‌الذکر، يعني ادعاي پيشگيري از طرح مسائل امنيتي در جريان مناظره‌ها که برخي از دولتمردان به آن اشاره کرده‌اند، حمايت و دفاع از رئيس‌جمهور است!


 توضيح آن که اطلاعات امنيتي پيش‌تر و بيشتر از همه در اختيار رئيس‌جمهور است و دولتمردان در پي القاي اين نظر هستند که احتمال طرح مسائل امنيتي فقط از جانب نامزدهاي رقيب رئيس‌جمهور کنوني وجود دارد! مي‌پرسيد چرا؟! براي اينکه، رئيس‌جمهور اگر در پي مطرح کردن مسائل امنيتي بود، طي 4 سال گذشته مطرح مي‌کرد، بنابراين نگراني مورد اشاره فقط درباره رقباي ايشان است!  آيا شما برداشتي غير از اين به ذهنتان خطور مي‌کند؟!


6- و اما؛ به نظر مي‌رسد که اصلي‌ترين هدف مورد نظر کميسيون و يا اصلي‌ترين نتيجه خواسته يا ناخواسته آن، حمايت از آقاي روحاني در جريان مناظره‌هاست. چرا که اصلي‌ترين چالش در مناظره‌هاي پيش روي، چالش ميان دولت کنوني و نامزدهاي رقيب آن است و نه نامزدهايي که به اعتراف  خود، «پوششي»!  هستند و براي حمايت از رئيس‌جمهور کنوني به ميدان آمده‌اند.


دولت يازدهم به گواهي شواهد غيرقابل انکار و به اعتراف بسياري از حاميان دولت، کارنامه‌اي خالي از دستاورد دارد و تقريبا تمامي وعده‌هايي که داده بود و روي آن اصرار ورزيده بود، بر زمين مانده و عملي نشده‌اند. برجام که امکانات و ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي 4 ساله دولت به پاي آن ريخته شد و قرار بود آفتاب تابان! بزرگترين دستاورد تاريخ ايران! معجزه قرن! لغو کننده همه تحريم‌ها! گشايش اقتصادي، رونق کسب و کار، مبادلات پيشرفته تجاري، تامين‌کننده معيشت مردم! و... باشد نه فقط به هيچيک از وعده‌هاي داده شده نرسيده است بلکه دستاورد آن به قول و اعتراف رئيس کل بانک مرکزي «تقريبا هيچ» بوده است و ديروز آقاي ظريف توئيت کرده بود که «آمريکا به متن برجام هم پايبند نيست، روح آن به کنار»!


 تورم که قرار بود ملاک آن جيب مردم باشد، به درصدي سرسام‌آور رسيده است، بيکاري بيداد مي‌کند، معوقات بانکي کمر ملت را شکسته است، کارخانه‌هاي بزرگ يکي پس از ديگري تعطيل شده‌اند، کسب و کار از رونق افتاده است، رشد اقتصادي مورد نظر، توخالي و جعلي از آب درآمده است و... اين موارد و دهها نمونه ديگر از ناکارآمدي دولت براي همگان به وضوح قابل ديدن است، بنابراين بديهي است که آقاي روحاني در مناظره انتخاباتي نمي‌تواند پاسخي براي پرسش‌هاي رقباي خود داشته باشد. ايشان طي 4 سال گذشته هيچگاه حاضر به روبرو شدن با منتقدان نشده است و درعوض آنها را به باد انواع تهمت‌ها و ناسزاها گرفته است. و بديهي است که مناظره تلويزيوني، جاده يکطرفه نيست و ايشان ملزم به پاسخگويي در مقابل برخي از حريفان و رقباي قدر خويش است.


غيرزنده بودن مناظره‌ها به ايشان فرصت مي‌دهد تا چنانچه از عهده پاسخ به پرسش‌هاي تعيين‌کننده طرف مقابل برنيايد، در فاصله ميان زمان ضبط تلويزيوني و هنگام پخش آن، براي حذف و سانسور بخش‌هايي که نامطلوب تلقي مي‌شود، اقدام کند!  چگونه؟ بماند! و فقط گفتني است که تاکنون بارها اتفاق افتاده که سايت رسمي رياست‌جمهوري، بخش‌هايي از اظهارات علني ايشان در کنفرانس‌هاي خبري و مصاحبه‌ها را حذف و سانسور کرده است که جديدترين نمونه آن حذف سخن آقاي رئيس‌جمهور در انکار قول گشايش 100 روزه است که حذف شد و...


7- در تصميم به غيرزنده بودن مناظره‌ها، اين خطر نيز وجود دارد که اگر يکي از نامزدها، از پاسخ به پرسش‌هاي طرف مقابل برنيايد، در فاصله بين ضبط و پخش و قبل از پخش مناظره با استفاده از رسانه‌هاي زنجيره‌اي و سايت‌هاي داخلي و خارجي به جوسازي در آن زمينه پرداخته و موضوع را در افکار عمومي مخدوش جلوه دهد. سايت‌ها و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و مخصوصا فضاي مجازي که از آن سوي مرزها مديريت مي‌شوند که در اختيار صدا و سيما نيست، هست؟!  بنابراين، يکي از نتايج تصميم کميسيون ياد شده در خودداري از پخش زنده مناظره‌ها، خارج کردن مديريت تبليغات انتخاباتي از دست صدا و سيما و واگذاري آن به رسانه‌هاي بيگانه و دنباله‌هاي داخلي آنها خواهد بود!


و دراين‌باره اگرچه هنوز هم گفتني‌هايي هست ولي اميد آن که کميسيون مربوطه در نشست‌ امروز خود، خطاي فاحش و فاجعه‌آفريني را که مرتکب شده است تصحيح کرده و در تصميم غيرمنطقي خود تجديدنظر کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس